Öppet nät

Du väljer själv leverantör

SigtunaHem har infört Öppet nät i hela fastighetsbeståndet, vilket innebär ökad öppenhet, valfrihet och flexibilitet för dig som hyresgäst.

Du kan själv välja vilken tv-, telefoni- eller internetleverantör du vill ha, och vilka tjänster som passar just dina behov.

I stället för att ha avtal med en leverantör för tv-, telefoni- och internettjänster så har vi en så kallad KO (kommunikationsoperatör) – som i vårt fall heter Global Connect.

Öppet nät innebär inte bara ökad standard och kvalitet i leveransen av internet, tv och telefoni, utan ger oss också möjlighet att utveckla fler digitala fastighetstjänster.

Med Öppet nät kan du i dag som hyresgäst:

  • Välja leverantör av bredband, tv och telefoni
  • Välja bredbandshastigheter på upp till 1 000 Mbit/s
  • Välja fler tv-kanaler med HD-kvalitet när du tecknar en TV-tjänst

I öppet nät ingår också gratis bredband 0,5 Mbit/s, för dig som inte har behov av snabbare bredband hemma. För att bredbandet på 0,5 Mbit/s ska fungera behöver du kontakta en tjänsteleverantör för ett gratis abonnemang.

När det gäller tv så är det bara att fortsätta låta antennkablen sitta kvar i antennuttaget så kan du i fortsättningen se SVT1, SVT2, TV4, TV6, SVT24, Barnkanalen och Kunskapskanalen utan kostnad.

Hos Global Connect kan du läsa hur du gör för att beställa gratis abonnemang från en tjänsteleverantör:

Global Connect – Öppet nät

Om Global Connect

Vår kommunikationsoperatör heter Global Connect.

Global Connect hyr bredbandsnätet av SigtunaHem och ansvarar för den tekniska driften samt ser till att det finns ett stort antal tjänsteleverantörer för våra hyresgäster att välja bland.

En tjänsteleverantör är det företag som du avtalar att köpa en tjänst av, som bredband, tv eller telefoni. Du köper tjänster av de olika leverantörerna via vår kommunikationsoperatör, globalconnect.se.

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om Global Connects tjänster och utbud:

Global Connect – Frågor och svar

Supporthjälp

Vid felanmälan, fakturafrågor, byte av hastighet eller när du vill säga upp din tjänst, då kontaktar du det företag som levererar din tjänst – tjänsteleverantören.

Kontaktuppgifter hittar du på din faktura eller på leverantörens hemsida.

Vid driftstörning eller efter ett strömavbrott, då kan du behöva starta om din utrustning.

  • Dra ur strömkabeln ur din utrustning, till exempel tjänstefördelare/CPE, TV-box, telefonidosa eller router.
  • Vänta 10 sekunder.
  • Sätt i strömkabeln igen.

Kvarstår problemet, då felanmäler du berörd tjänst till din leverantör.