Flytta in hos SigtunaHem
Välkommen till din nya bostad. När du ska flytta är det ofta mycket att tänka på. Här kommer därför några tips på det viktigaste att ha koll på.
- Hämta dina nycklar
Nycklarna till din nya bostad hämtar du hos SigtunaHems kundservice på Stationsgatan 6A i Märsta. Du får tillträde till din nya bostad från och med kl.13 på inflyttningsdagen. Inträffar inflyttningsdagen en lördag, söndag eller annan helgdag är det nästkommande vardag som gäller.
Du får kvittera ut tre lägenhetsnycklar när du flyttar in. Om fastigheten har elektroniskt skalskydd får du även tre taggar (plastbrickor) till entrédörren.
Om du flyttar till en nyproducerad bostad kommer du få praktisk information inför din inflyttning från din kundansvarig. Nyckelutlämningen kommer att ske vid din nya bostad.
Vid hämtning av nycklar ska kontrakt samt kvitto på inbetald hyra visas.
Om du skickar någon annan att hämta ut dina nycklar måste den personen ha med sig sin egen legitimation, din legitimation samt en fullmakt från dig. Ladda ner fullmakt.
- Skaffa parkeringstillstånd för inflyttningsdagen
Att parkera vid porten eller inne på gården är i regel inte tillåtet men i samband med in- och utflytt kan du få ett tillfälligt parkeringstillstånd. Parkeringstillståndet får du i vår kundservice när du kvitterar ut dina nycklar. Tillståndet gäller utanför porten för av- och pålastning.
Om du önskar hyra en permanent parkeringsplats eller garage kan du göra det här.
- Skaffa en hemförsäkring
När du har en egen bostad behöver du en bra hemförsäkring som ger dig ett skydd om du skulle råka ut för till exempel en brand, vattenskada, inbrott eller någon annan oförutsedd händelse.
- Flyttanmälan till Skatteverket
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket.
När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in.
Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress.
- Adressändring
Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring.
Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.
- Teckna elavtal
El från Vattenfall
För inkoppling av el ring Vattenfall senast fem dagar innan inflyttning.
Vattenfall: 020-82 00 00El från Veni Metering
I vissa av våra fastigheter (se nedan) är det Veni Metering som levererar el. SigtunaHem anmäler din flytt för inkoppling av el till Veni Metering.
Följande adresser har Veni Metering som leverantör:
Södergatan 8, Stationsgatan 8, Södergatan 25, Södergatan 41–55, Marmorvägen 1–29, Glimmervägen 1–11, Karin Hansdottersväg, Plommonvägen, Körsbärsvägen, Sleipnergatan 31–49Läs mer här om vad som gäller när du har Veni-metering som el-leverantör.
- Boka in en välkomstbesök
När du hämtar nycklarna blir du erbjuden att boka ett inflyttningsbesök med din bovärd. Under besöket går bovärden och du igenom praktiska saker så som var ditt förråd, tvättstuga och miljöhus ligger.
Bovärden berättar om det är något speciellt för just ditt område som gäller. Hen checkar av att du har ett elavtal och att ditt bredband fungerar och en hel del annat också.
- Mina sidor
För mer direktinformation till just dig och ditt boende får du genom
att logga in på Mina sidor. Via mina sidor kan du bland annat göra felanmälan,
se dina hyresavier, driftstopp och andra aktuella aviseringar, söka bilplats och
förråd. - SMS och Mejl
Vi kommunicerar en hel del digitalt både via SMS och mejl så glöm inte att alltid ha aktuella kontaktuppgifter registrerade hos oss. Du uppdaterar själv på Mina sidor
- Jag har min bil på övre däck, kan jag hämta min bil?
Nej. Det är absolut förbjudet att vistas på taket på grund av rasrisk och pågående brand i garaget under.
- Jag vill komma åt min bil, hur gör jag?
Hela garaget är avspärrat på grund av rasrisk. Det är absolut förbjudet att gå in i garaget eller på parkeringsdäcket. Rasrisken är stor och det är förenat med livsfara. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag för framtida hantering.
- Jag har fått en felparkeringslapp på 0:- från Aimo, vad betyder det?
Sigtuna kommun har öppnat en tillfällig parkering vid Midgårdsvallen, och fram till fredag 17 september går det bra att använda den parkeringen utan kostnad.
Från och med 17 september måste hyresgäster som vill ställa bilen vid Midgårdsfältet ha ett giltigt parkeringstillstånd. Tillstånden har skickats ut till berörda hyresgäster med post.
Att garaget har brunnit betyder INTE att det är tillåtet att parkera sin bil i bostadsområdet vid Magnegatan.
Som en påminnelse om det sätter vårt parkeringsbolag Aimo för tillfället lappar utan avgift på alla felparkerade bilar.
Felparkering i bostadsområdet kommer framöver att medföra felparkeringsavgifter.
- När får jag reda på ifall jag kan hämta min bil eller vilken status bilen har?
Kontakta ditt försäkringsbolag omgående och meddela vad som hänt. De kommer då att påbörja ett försäkringsärende och kommer hjälpa dig med detta.
- Jag kan inte använda platsen, behöver jag betala för garaget?
Nej, du behöver inte betala för platsen från och med 2021-08-26. Har du redan betalat för september kommer avgiften att antingen återbetalas eller läggas som till godo på nästa faktura. Detta kommer vår uthyrning och ekonomiavdelning att hantera.
- Jag har en plats i garaget (inne eller på däck) och kommer att få en ny bil så småningom, vad händer med mitt avtal? Kommer jag få en ny plats?
Vi meddelar vår uthyrning detta så återkommer de till dig. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig att hitta en ersättningsplats. Då det kan vara många som behöver en ny parkeringsplats kommer vi gå efter hur länge varje sökande haft sitt avtal på platsen.
- Min bil var inte parkerad i garaget (inne eller på däck), var ska jag parkera den?
Vi meddelar vår uthyrning detta så återkommer de till dig. Vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa dig att hitta en ersättningsplats. Då det kan vara många som behöver en plats kommer vi gå efter hur går länge varje sökande haft sitt avtal på platsen.
- Jag har ett avtal på en plats i garaget som börjar gälla 1 september, kan ni hjälpa mig att hitta en annan plats?
Vi meddelar vår uthyrning detta så kommer de att försöka att hjälpa dig att hitta en annan parkeringsplats. Det kan dock dröja innan det blir något ledigt. Du behöver självklart inte betala för den tid du inte har en plats.
- Jag har ett avtal på en plats i garaget som börjar gälla 1 september som jag vill säga upp, hur gör jag?
Vi hjälper dig att makulera avtalet.
- Jag vill säga upp mitt avtal och har inget behov av en ny plats?
Då behöver vi din signatur för uppsägning enligt vanlig rutin. När du signerat din uppsägning säger vi upp avtalet från och med 2021-08-26.
- Vad händer med garaget nu?
När släckningsarbetet är avslutat kommer vår ansvarig för skador att göra en bedömning av vad som ska ske framöver. Det är för tidigt att svara på i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi har det.
- Min bil är skadad eller jag kommer inte åt den, jag behöver ersättningsbil – vad gör jag?
Kontakta ditt försäkringsbolag.
- Jag har ingen försäkring på min bil, vad gör jag då?
Kontakta det försäkringsbolag där du har din trafikförsäkring.
- Min bil är avställd, vad gör jag då?
Kontakta ditt försäkringsbolag där du har avställnings/trafikförsäkring.
Hämta dina nycklar
Nycklarna till din nya bostad hämtar du hos SigtunaHems kundservice på Stationsgatan 6A i Märsta. Du får tillträde till din nya bostad från och med kl.13 på inflyttningsdagen. Inträffar inflyttningsdagen en lördag, söndag eller annan helgdag är det nästkommande vardag som gäller.
Du får kvittera ut tre lägenhetsnycklar när du flyttar in. Om fastigheten har elektroniskt skalskydd får du även tre taggar (plastbrickor) till entrédörren.
Om du flyttar till en nyproducerad bostad kommer du få praktisk information inför din inflyttning från din kundansvarig. Nyckelutlämningen kommer att ske vid din nya bostad.
Vid hämtning av nycklar ska kontrakt samt kvitto på inbetald hyra visas.
Om du skickar någon annan att hämta ut dina nycklar måste den personen ha med sig sin egen legitimation, din legitimation samt en fullmakt från dig. Ladda ner fullmakt.
Skaffa parkeringstillstånd för inflyttningsdagen
Att parkera vid porten eller inne på gården är i regel inte tillåtet men i samband med in- och utflytt kan du få ett tillfälligt parkeringstillstånd. Parkeringstillståndet får du i vår kundservice när du kvitterar ut dina nycklar. Tillståndet gäller utanför porten för av- och pålastning.
Om du önskar hyra en permanent parkeringsplats eller garage kan du göra det här.
Kontrollera städningen
Skaffa en hemförsäkring
När du har en egen bostad behöver du en bra hemförsäkring som ger dig ett skydd om du skulle råka ut för till exempel en brand, vattenskada, inbrott eller någon annan oförutsedd händelse.
Flyttanmälan till Skatteverket
När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket.
När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in.
Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress.
Adressändring
Önskar du eftersändning av din post beställer du det hos svensk adressändring. Notera att lägenhetsnumret är en del av din adress. Du hittar lägenhetsnumret i ditt hyresavtal och i husets entré.
Teckna elavtal
I ditt hyresavtal med SigtunaHem ingår inte el i hyran. Vattenfall och Veni Metering är SigtunaHems elleverantörer.
El från Vattenfall
För inkoppling av el ring Vattenfall senast fem dagar innan inflyttning.
Vattenfall: 020-82 00 00
El från Veni Metering
I vissa av våra fastigheter (se nedan) är det Veni Metering som levererar el. SigtunaHem anmäler din flytt för inkoppling av el till Veni Metering.
Följande adresser har Veni Metering som leverantör:
Södergatan 8, Stationsgatan 8, Södergatan 25, Södergatan 41–55, Marmorvägen 1–29, Glimmervägen 1–11, Karin Hansdottersväg, Plommonvägen, Körsbärsvägen, Sleipnergatan 31–49
Läs mer här om vad som gäller när du har Veni-metering som el-leverantör.
Boka in en välkomstbesök
När du hämtar nycklarna blir du erbjuden att boka ett inflyttningsbesök med
din bovärd. Under besöket går bovärden och du igenom praktiska saker så som
var ditt förråd, tvättstuga och miljöhus ligger. Bovärden berättar om det är
något speciellt för just ditt område som gäller. Hen checkar av att du har ett
elavtal och att ditt bredband fungerar och en hel del annat också.
Mina sidor
För mer direktinformation till just dig och ditt boende får du genom
att logga in på Mina sidor. Via mina sidor kan du bland annat göra felanmälan,
se dina hyresavier, driftstopp och andra aktuella aviseringar, söka bilplats och
förråd.
SMS och Mejl
Vi kommunicerar en hel del digitalt både via SMS och mejl så glöm inte att alltid ha aktuella kontaktuppgifter registrerade hos oss. Du uppdaterar själv på Mina sidor